VAN DE VOORZITTER.......

Bij ons in de gang ligt een boek dat nogal gedateerd is. Het is misschien al wel honderd jaar oud. Er in alle dagen van het jaar met prachtige tekeningen. Op elke dag wordt iets verteld van wat er in de tuin gebeurt en dat met heel veel liefde en aandacht beschreven. Het was een ontdekking van mijn vrouw. Er eenmaal op geattendeerd blijkt er een heel genre van deze boeken te bestaan, vaak met prachtige foto’s of tekeningen.

Ik zal u een geheim vertellen, 3 jaar geleden ben ik ook met zo’n boek begonnen. Niet elke dag maar elke week. Tekenen kan ik helaas niet, maar toch. Je komt er dan achter hoeveel zekerheid de dagen van het jaar in de natuur bieden. Een troostvolle gedachte. Ik ben daarom ook heel nieuwsgierig naar de avond met Rense Renkema. Iemand waarvan zijn hele leven in het teken staat van aandacht voor de natuur. Ik hoop velen van u daar te mogen ontmoeten!

LEZING 'NAJAARSGEBEUREN IN DE TUIN', 26 OKTOBER A.S.

Op donderdag 26 oktober a.s. staat de lezing 'Najaarsgebeuren in de tuin' van Rense Renkema op het programma.

Rense, zoon van een boer uit Bedum, is zo lang hij zich kan herinneren in de tuin. Nergens anders. Als jonge knul nam hij de gehele tuin rondom het bedrijf van zijn ouders op de schop en schiep hij onder meer een moestuin, een grote hobby, geërfd van zijn grootvader.

Nu, met volwassen bedrijf De Hofenier en gedegen ervaring richt Rense zich met zijn medewerkers meer op het kwalitatief sterk, grondig en gepassioneerd onderhoud van tuinen. Bij het onderhoud altijd de wensen van de klanten en de goede zorg voor de planten in het oog houdend.

Tijdens de lezing vertelt hij over zijn passie tuinieren en komen en passant ook veel anekdotes voorbij die hij heeft meegemaakt. De maanden september en oktober zijn bij hem favoriet, want hoewel de temperaturen geleidelijk aan dalen, blijft het weer nog lang plezierig om te werken in de tuin. Hij vertelt wat er allemaal wel of niet moet gebeuren in deze periode. Bijvoorbeeld het renoveren van een border, goed grasonderhoud, wanneer en hoe moeten fruitbomen worden gesnoeid en over de aanplant van nieuwe bomen en struiken. Hij is graag bereid vragen te beantwoorden op het gebied van tuinonderhoud.

Aanvang: 19.30 uur

Locatie: ASWA gebouw, Burg. Klauckelaan 16, Appingedam

WORKSHOP NAJAARSKRANS, 8 NOVEMBER A.S.

Op woensdag 8 november gaan we onder leiding van Jacquelien van Eck een NAJAARSKRANS maken. We gaan diverse groensoorten gebruiken, gecombineerd met o.m. distels, hortensia, bessen en statice (of wat er op dat moment voorradig is), met al een kleine slag naar de Kerst.

Jacquelien legt eerst in grote lijnen uit wat de beste manier van werken is en daarna kunnen we zelf aan het werk met de materialen die klaarstaan. Dit kan op verschillende ondergronden, zoals ook op de foto's te zien is. 'Kleurig en fleurig' is gebonden op een strokrans, voor 'Naturel, grijs en blauw' wordt een metalen ring van 40 cm gebruikt. Bij de aanmelding voor deze workshop graag al opgeven wat je wilt gaan maken.

Jacquelien neemt het benodigde groen en decoratiemateriaal mee, als deelnemer hoef je alleen een mesje en een tangetje (of snoeischaar) mee te nemen.

Aanmelden uiterlijk 3 november bij Lidy Smit via kissinggate055(at)gmail.com

Aanvang 19.30 uur (zaal open vanaf 19.00 uur, workshop eindigt rond 22.00 uur)

Kosten zijn € 27,50 voor leden en € 32,50 voor niet-leden (inclusief materialen & koffie/thee, betaling contant bij aanvang workshop)

Locatie: ASWA (zaal 6), Burg. Klauckelaan 16, Appingedam

TERUGBLIK BLOEMSCHIKDEMONSTRATIE

We zijn het seizoen op 26 september jl., traditioneel, begonnen met een bloemschikdemonstratie van Linda Eising, docent aan de tuinbouwschool in Eelde. We mochten bijna 40 mensen verwelkomen, waarvan de eersten al vroeg aanwezig waren om zoveel mogelijk van dichtbij de verrichtingen van Linda te volgen. En ze zijn niet teleurgesteld! De foto’s laten zien wat voor ware kunstwerken er die avond door Linda zijn gemaakt. Geholpen door haar man lukte het haar deze in bijna twee en een half uur tijd uit haar handen te toveren met een duidelijk en voor de liefhebber heel instructief verhaal.  Slechts 8 mensen waren aan het einde van de avond de echt gelukkigen. Zij hadden bij de traditionele verloting het juiste lot. De anderen zullen weer een jaar moeten wachten. Want dat deze traditie moet blijven is zeker!

STEKJESMARKT MEI 2024

Moet de stekjesmarkt nu al vermeld worden??? Jazeker, want in het verlengde van het thema 'Najaarsgebeuren in de tuin' ligt de voorbereiding voor de stekjesmarkt en daarvoor hebben we onze leden en lezers heel hard nodig.

Het vroege najaar is de perfecte tijd om planten te vermeerderen door ze te scheuren. Ze kunnen dan nog genoeg nieuwe wortels aanmaken voor de winter valt. Dit kan prima met vaste tuinplanten of kuipplanten, maar ook met overblijvende kruiden. Wip de plant uit de grond, verdeel met een steekschop in kleinere pollen of scheur met de hand, zet een deel terug en pot de rest op. Behoedzaam rond de moederplant afsteken kan natuurlijk ook. Zet de jongelingen in de wintermaanden vorstvrij weg, maar geef wel af en toe water. Hetzelfde geldt voor zaailingen, ook die kunnen nu uitgestoken en opgepot worden.

En dit is natuurlijk de tijd om zaad van uitgebloeide éénjarigen te verzamelen! Laat de zaaddozen eerst goed drogen en bewaar de zaadjes vervolgens in een krant of papieren zakjes op een koele, droge plek. Vergeet niet te noteren om welke bloem het gaat.

De nieuwe locatie voor onze stekjesmarkt is bij de familie Dijkema in Marsum. In de nieuwsbrief van april zullen we aangeven waar en wanneer de planten, stekjes en zaden ingeleverd kunnen worden.