VAN DE VOORZITTER...

Vanuit mijn kamer naar buiten kijkend, kijk ik uit op een pruimenboom en zes appelbomen. Net als andere jaren omstreeks deze zelfde tijd hetzelfde gezicht. Maar schijn bedriegt, helaas een teleurstellend jaar. Veel te vroeg waren de appels beneden, snel appelmoes maken was nog de enige remedie, bewaren viel niet aan te denken. Alleen de goudreinet lijkt nog wat perspectief te bieden voor bewaren. Garantie voor lekkere appeltaarten!

Wat meer perspectief biedt is het programma voor dit jaar, wat u bij de vorige Nieuwsbrief hebt gekregen. Leuke lezingen en interessante inleiders. Afgezien van een plotselinge gladheid of sneeuwstorm kunnen we daar in ieder geval zeker van zijn. Ook het ASWA gebouw bevalt ons prima. Gezellig en prima ondersteuning van de “vrijwillige” conciërges. De aftrap dit jaar is weer als vanouds met een bloemschikdemonstratie. Dit jaar van een goede bekende van ons; Linda Eising. Zij staat garant voor een boeiende avond met prachtige arrangementen, die na afloop via de verloting allemaal hun weg vinden naar de huiskamers van de gelukkigen.

De rest van wat wij deze maand te melden hebben vindt u hieronder geschreven. Voor mij tot dinsdagavond 26 september bij Linda Eising!

Heeft u de vorige nieuwsbrief gemist, klik dan hier voor de printversie van het nieuwe jaarprogramma!

BLOEMSCHIKDEMONSTRATIE DINSDAG 26 SEPTEMBER A.S.

“VAN BLOEMEN NAAR BLOEMSTUK”

…op zoek naar inspiratie voor het maken van een mooi bloemstuk?

…houd je van bloemen, bloemschikken en/of de natuur?

…of wil je gewoon genieten en wellicht een prachtig bloemstuk winnen?

Dan ben je op dinsdag 26 september a.s. van harte welkom bij de demonstratie bloemsierkunst, verzorgd door Linda Eising. Met passie, enthousiasme en vol ideeën zal Linda voor ons de demonstratie verzorgen. Linda combineert in het dagelijks leven haar eigen onderneming  Flora Projects met het docentschap bij Terra. Daarom is ze bij uitstek geschikt iedereen stap-voor-stap mee te nemen in alles wat ze deze avond voor ons gaat maken. Van materiaalgebruik en werkwijze tot ondergronden; ze zal de diverse kneepjes van het vak met ons delen en natuurlijk kun je vragen stellen. Technisch goed werken vindt ze belangrijk, plantaardige materialen moeten op zo'n manier verwerkt worden dat deze optimaal houdbaar zijn en alles moet stevig in elkaar zitten.

Zoals gebruikelijk bij de demonstraties maken jullie als bezoekers kans om aan het eind van de avond in het bezit te komen van één van de creaties. De gemaakte bloemstukken worden namelijk verloot. Ook is er gelegenheid veel van de materialen die Linda in haar stukken verwerkt te kopen, zodat je er thuis mee aan de slag kunt. Het belooft dus een avond met een heel gevarieerd programma te worden!

…beginnen jouw groene vingers al te kriebelen?

…“Ik heb heel veel zin om mijn vakkennis met jullie te delen!”

…laat je inspireren door Linda

…we zien je graag op dinsdag 26 september in het ASWA!

Aanvang: 19.30 uur

Entree leden € 10,-/ niet leden € 12,50 (inclusief 1 lot, exclusief consumpties)

Locatie: ASWA, Burg. Klauckelaan 16, Appingedam

TERUGBLIK OOGST- EN KUNSTFAIR LUINGAHOF

Zaterdag 2 september stonden we met een 'GROEI&BLOEI' kraam op de Oogst- en Kunstfair in de Luingahof. Het was een prachtige dag en de markt werd dan ook goed bezocht. Met planten van Kwekerij Aan de Dijk, fleurige flesjes-met-bloemen-uit-eigen-tuin van Lidy, promotiemateriaal van Groei&Bloei én uiteraard ons kersverse jaarprogramma zag onze kraam er vrolijk en sfeervol uit.

Doel van het bestuur was om onze afdeling meer onder de aandacht van de bezoekers te brengen en dat is gelukt. We hebben veel mensen gesproken; leden, bekenden en onbekenden. De één kocht wat planten, de ander kwam voor een praatje en een volgende liet een mailadres achter voor de nieuwsbrief, we hadden de hele dag door leuke aanloop en leuke gesprekken. We hoorden ook dat de Nieuwsbrief nieuwe stijl goed ontvangen wordt, dus dat motiveert ons weer om deze lijn door te zetten.

Volgend jaar zijn we zeker weer van de partij in Bierum!

WORKSHOP 'TOEF MAKEN' WOENSDAG 4 OKTOBER A.S.

Workshop toef maken op woensdag 4 oktober onder leiding van Jacquelien Van Eck.

Jacquelien gaat samen met de deelnemers aan de slag met het maken van een handgebonden schikking die gebruikt kan worden als wanddecoratie. Het materiaal gaan we stap voor stap verwerken op een basis van ijzerdraad. Dit geeft, in tegenstelling tot het gebruik van touw, veel meer stevigheid aan het stuk. Het maakt het mogelijk onze creatie te buigen zolang het materiaal nog vers is.

Er ontstaat een ‘toef’ die een voordeur of buitentafel kan sieren, maar waarmee ook binnen een mooie kast of vaas kan worden gedecoreerd.

Jacquelien neemt het benodigde groen en decoratiemateriaal mee. Als deelnemer hoef je alleen een mesje en een tangetje mee te nemen. Hoe jouw creatie eruit kan zien zie je op bijgaande foto's.

Aanmelden vóór 1 oktober bij Lidy Smit via kissinggate055(at)gmail.com

Aanvang 19.30 uur (workshop eindigt rond 22.00 uur)

Kosten zijn € 27,50 voor leden en € 32,50 voor niet leden (inclusief materialen & consumptie, betaling contant bij aanvang van de workshop)

Locatie:  ASWA (zaal 6), Burg. Klauckelaan 16, Appingedam.

De maandelijkse nieuwsbrief wordt verstuurd naar leden van Groei&Bloei in de regio Appingedam/ Delfzijl, maar ook naar tuinliefhebbers en geïnteresseerden die geen lid zijn. Je aanmelden voor de nieuwsbrief kan heel eenvoudig via de button op onze website www.appingedam.groei.nl , afmelden via de link onderaan deze nieuwsbrief.

Via onze Facebookpagina delen we o.m. activiteiten en open dagen van kwekerijen en tuinen in de regio.