Appingedam/Delfzijl

Lezing DUSTERE PARK (lichtvervuiling) door Jaap Kloosterhuis

In de wildernis van water en eilandjes, bos, rietvelden en ruige graslanden broeden ruim 100 vogelsoorten en overwinteren elk jaar tienduizenden ganzen. In het voor- en najaar, tijdens de vogeltrek, is het vogelfeest het grootst: dan vliegen op één dag 30.000 brandganzen over. Ook voor bijzondere vogels komen mensen in Nationaal Park Lauwersmeer aan hun trekken. Er zijn steltkluten, lepelaars en grauwe franjepoten te zien, maar ook de zeearend, die er sinds een aantal jaren broedt. Verder groeien er vele soorten wilde planten, waaronder orchideeën. Bovendien is het in het Lauwersmeer gebied nog echt donker.

Een jaar geleden kreeg Nationaal Park Lauwersmeer het predicaat ‘Dark Sky Park’ toegekend van de International Dark Sky Association. ‘Echte’ duisternis, de afwezigheid van kunstlicht, is op veel plaatsen in de ‘moderne wereld’, een zeldzaamheid geworden. Vooral in stedelijk gebied, maar ook op het platteland is er ongemerkt steeds meer kunstlicht gekomen. Veel mensen zijn daar zo aan gewend geraakt dat ze het duister niet eens meer missen. ,,En dat is jammer, want de duisternis is zo mooi’’, zegt Jaap Kloosterhuis. Het Lauwersmeergebied is een van de 17 Nationale Parken die Nederland rijk is.

Jaap kloosterhuis is boswachter van het Nationaal Park Lauwersmeer en geeft op donderdag 23 november a.s. een lezing over o.m. het belang van de duisternis voor dier én mens.

Aanvang 19.30 uur in het ASWA gebouw aan de Burg. Klauckelaan 16, Appingedam