VAN DE VOORZITTER.....

Wie uit het raam naar buiten kijkt weet één ding zeker; de zomer is voorbij. Geen zon, veel regen, storm, nog geen vorst, dat wordt bewaard voor de winter. Het is duidelijk heel erg herfst. Gezelligheid wordt in huis gezocht bij lichten die al heel vroeg aan moeten. Straks komt daar de kerstboom nog bij.

Maar toch, er is ook voor ons nog wel degelijk buiten, de plek waar de natuur probeert te overleven om er in het volgende jaar weer te zijn. Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ook in deze tijd is het prima buiten zijn. Ook in de tuin, waar het tempo van de werkzaamheden gelukkig een stuk lager is.

Over dat buiten zal Jaap Kloosterhuis ons in zijn lezing ook bezig houden. We kennen Jaap als een bevlogen spreker, hij is al twee keer eerder bij ons geweest, die ons een hele avond kan meenemen in zijn wereld als boswachter. Persoonlijk verheug ik mij heel erg op donderdagavond 23 november. Het verdere verhaal over de lezing hieronder. En ja, de stekjesmarkt in mei, gaan we een succes van maken. Alvast veel gestekt zeker en het kan nog, de schuur is groot genoeg!

LEZING 'DUSTERE PARK' (lichtvervuiling), 23 NOVEMBER A.S.

In de wildernis van water en eilandjes, bos, rietvelden en ruige graslanden broeden ruim 100 vogelsoorten en overwinteren elk jaar tienduizenden ganzen. In het voor- en najaar, tijdens de vogeltrek, is het vogelfeest het grootst: dan vliegen op één dag 30.000 brandganzen over. Ook voor bijzondere vogels komen mensen in Nationaal Park Lauwersmeer aan hun trekken. Er zijn steltkluten, lepelaars en grauwe franjepoten te zien, maar ook de zeearend, die er sinds een aantal jaren broedt. Verder groeien er vele soorten wilde planten, waaronder orchideeën. Bovendien is het in het Lauwersmeer gebied nog echt donker.

Een jaar geleden kreeg Nationaal Park Lauwersmeer het predicaat ‘Dark Sky Park’ toegekend van de International Dark Sky Association. ‘Echte’ duisternis, de afwezigheid van kunstlicht, is op veel plaatsen in de ‘moderne wereld’, een zeldzaamheid geworden. Vooral in stedelijk gebied, maar ook op het platteland is er ongemerkt steeds meer kunstlicht gekomen. Veel mensen zijn daar zo aan gewend geraakt dat ze het duister niet eens meer missen. ,,En dat is jammer, want de duisternis is zo mooi’’, zegt Jaap Kloosterhuis. Het Lauwersmeergebied is een van de 17 Nationale Parken die Nederland rijk is.

Jaap Kloosterhuis is boswachter van het Nationaal Park Lauwersmeer en geeft op donderdag 23 november a.s. een lezing over o.m. het belang van de duisternis voor dier én mens.

Aanvang 19.30 uur in het ASWA gebouw aan de Burg. Klauckelaan 16, Appingedam

WORKSHOP KERSTSCHIKKING, 19 DECEMBER A.S.

We sluiten 2023 sfeervol af met een workshop KERSTSCHIKKING. Op dinsdag 19 december gaan we o.l.v. Jacquelien van Eck (van Buitengewoon Bezig in Bellingwolde) een mooi Kerststuk maken.

Jacquelien neemt het benodigde groen en decoratiemateriaal mee. Als deelnemer hoef je alleen een mesje en een tangetje mee te nemen.

Aanmelden vóór 15 december bij Lidy Smit via kissinggate055(at)gmail.com

Aanvang 19.30 uur (workshop eindigt rond 22.00 uur)

Kosten zijn € 27,50 voor leden en € 32,50 voor niet leden (inclusief materialen & koffie/thee, betaling contant bij aanvang van de workshop)

Locatie:  ASWA gebouw (zaal 6), Burg. Klauckelaan 16, Appingedam.

PLANT VAN DE MAAND; ASTER AGERATOIDES 'EZO MURAZAKI'

De plant van de maand november is een Aster.

Nu zijn er heel veel verschillende asters die het tuin seizoen nog aangenaam verlengen, maar Aster ageratoides ‘Ezo Murazaki' verdient nog wat extra aandacht. Het is een soort met fraai donkergroen, gezaagd blad en wordt 60 tot 80 cm hoog .

Deze Aster heeft talrijke kleine paars-blauwe bloemen met kleurnuances die heel natuurlijk ogen. Je kunt deze stevig-op-de-benen-staande aster in de zon, maar ook in de schaduw zetten. En wat deze goed groeiende Aster extra aantrekkelijk maakt is de lange bloeitijd; vanaf eind augustus tot aan november/december. Zelfs wat lichte vorst deert de plant niet. Met recht een top Aster!!

Jan Dijkstra

Kwekerij Aan de Dijk

EEN AVOND MET RENSE RENKEMA

Als er iemand op zijn plek was die donderdagavond 26 oktober te midden van planten, heesters en bomen dan was dat onze inleider Renze Renkema wel. Hij leek er thuis te horen, als was het zijn natuurlijke omgeving. Zijn verhaal, zo leek het, ontstond spontaan in deze omgeving, bij de aanblik van en het op de voorgrond plaatsen van al deze planten. Alsof hij er al jaren mee samen leefde en natuurlijk is dat ook een beetje zo, zoals hij over zijn leven vertelde.

Boeiend om zo’n avond mee te maken in een weer (gelukkig!) goedgevulde zaal in het ASWA gebouw. Vooral ook de praktische tips waren waardevol van iemand die, zo zou je kunnen zeggen, al zo lang samenwoont met al deze tuinplanten. Wij werden daarmee deelgenoot gemaakt van zijn kennis van en het omgaan met de natuur. Ik denk dat veel van de bezoekers, net als ik, de genoemde zaken nu al in hun tuin hebben kunnen toepassen. Daarvoor was de avond ook bedoeld tenslotte!