Van de voorzitter.....

In deze Nieuwsbrief ziet u ons nieuwe jaarprogramma zoals wij die zaterdag 2 september a.s. gaan uitgeven op de jaarmarkt van Bierum, waar we als bestuur van GROEI&BLOEI een stand in de Luingahof gaan bemensen. De stand wordt aangekleed met hulp van de auteur van de plant van de maand Jan Dijkstra. Nieuw voor ons en ook wel een beetje spannend. Wij hopen daar veel van onze leden te treffen en natuurlijk veel nieuwe leden te werven. In de volgende Nieuwsbrief, die iets eerder zal verschijnen dan 1 oktober, zullen we de bloemschikdemonstratie en de lezing van oktober nader toelichten. Het jaarprogramma staat inmiddels ook op onze website bij ACTIVITEITEN. Voor nu succes met het noteren van alle activiteiten in uw agenda. Hopelijk passen er heel veel, zodat wij weer gezellige en informatieve avonden mogen beleven!

KLIK HIER VOOR DE PRINTVERSIE VAN HET NIEUWE JAARPROGRAMMA

Plant van de maand; Selinum wallichianum

Deze maand wil ik een plant onder de aandacht brengen die al jaren tot mijn favorieten behoort in de najaarstuin; de Selinum wallichianum. Een plant die opvalt door zijn diep ingesneden, kantachtig en frisgroen blad. Rond eind augustus verschijnen dan de witte bloemschermen, omrand door ingesneden groenwitte schutblaadjes. De fraaie bloemschermen staan op  purperrode stelen. Mooi in combinatie met bijvoorbeeld Agastache, Dropplant.
Er zijn steeds meer schermbloemigen die een plaats in de tuin verdienen, maar de Selinum Wallichianum wordt (en niet ten onrechte) wel de koningin onder de schermbloemigen genoemd. De plant wordt in bloei ongeveer 120/140 cm hoog en doet het goed op een plaats in de zon/ halfschaduw.

Jan Dijkstra

Kwekerij Aan de Dijk

De maandelijkse nieuwsbrief wordt verstuurd naar leden van Groei&Bloei in de regio Appingedam/ Delfzijl, maar ook naar tuinliefhebbers en geïnteresseerden die geen lid zijn. Je aanmelden voor de nieuwsbrief kan heel eenvoudig via de button op onze website www.appingedam.groei.nl , afmelden via de link onderaan deze nieuwsbrief.

Via onze Facebookpagina delen we o.m. activiteiten en open dagen van kwekerijen en tuinen in de regio.